Інклюзивна освіта - перспектива нова,
Хоч різні можливості - рівні права.
Кожна дитина - це цілий світ,
Освіта, повага і рівність для всіх!
Інклюзивна освіта – гнучка індивідуалізована система навчання дітей з особливостями психофізичного розвитку в умовах масової загальноосвітньої школи за місцем проживання. Навчання відбувається за індивідуальними навчальними планами та забезпечується медико-соціальним та психолого-педагогічним супроводом. Інклюзивна освіта передбачає створення освітнього середовища, яке б відповідало потребам і можливостям кожної дитини, незалежно від особливостей її психофізичного розвитку.
Основні завдання інклюзивного навчання
забезпечення права дітей з особливостями психофізичного розвитку на здобуття середньої освіти у поєднанні з корекційно-розвиваючими заходами;
різнобічний розвиток індивідуальності дитини;
формування її інтересів і потреб;
збереження і зміцнення морального і фізичного здоров'я;
формування моделі поведінки, взаємодії з однолітками;
забезпечення умов соціальної адаптації їхнього життєвого і професійного самовизначення, інтеграції у суспільство.
Концепція інклюзивної освіти відображає одну з головних демократичних ідей – усі діти є цінними й активними членами суспільства. Навчання в інклюзивних навчальних закладах є корисним як для дітей з особливими освітніми потребами, так і для дітей з типовим рівнем розвитку, членів родин та суспільства в цілому. Як свідчать дослідження, в інклюзивних класах наголос робиться в першу чергу на розвиток сильних якостей і талантів учнів, а не на їхніх фізичних або розумових проблемах. Взаємодія з іншими дітьми сприяє когнітивному, фізичному, мовному, соціальному та емоційному розвитку дітей з особливими освітніми потребами. При цьому діти з типовим рівнем розвитку демонструють відповідні моделі поведінки дітям з особливими освітніми потребами і мотивують їх до цілеспрямованого використання нових знань і вмінь. В інклюзивних класах взаємодія між учнями з особливими освітніми потребами та дітьми з типовим рівнем розвитку сприяє налагодженню між ними дружніх стосунків, завдяки чому діти вчаться природно сприймати і толерантно ставитися до людських відмінностей, стають більш чуйними, готовими допомогти.
Під час організації роботи з учнями, що мають особливі освітні потреби, одним з перших кроків є створення комфортного простору для їх адаптації до навчального процесу. Дітям складно у обмежений час вийти із зони комфорту, яку вони мають у рідних домівка, та перейти у середовище, де відсутні близькі люди. Наш ліцей поставив собі за мету – зберегти психоемоційний стан учнів та створити позитивний мікроклімат, тому з 1 вересня 2020 року у ліцеї запрацювала інклюзивно-ресурсна кімната.
Інклюзивно-ресурсна кімната поділена на кілька зон:
Навчальну
Ігрову (зона відпочинку)
Місце для «Сенсорної розрядки»
Навчальний простір кімнати обладнано меблями, що відповідають віку і не несуть загрози роботі опорно-рухової системи учня (створені усі умови для правильного формування скелета і м’язової системи), маркерною дошкою фліп-чарт, ноутбуком та навчальними матеріалами для проведення корекційно-розвиткової роботи. У ігровій зоні є великий спектр навчальних ігор, які сприяють розвитку пізнавальної та художньої діяльності, дрібної моторики, творчої уяви та фантазії, куточок відпочинку та усамітнення.
Що ж стосується «Сенсорної розрядки», то доречною є наявність сенсорного планшету, де учні мають можливість попрактикуватись у пісочній анімації, заспокоїтись та пофантазувати.
Думаємо, що це місце буде справжнім осередком для навчання, розвитку та відпочинку дітей з ООП.
Важливим показником розвитку суспільства є гуманне, турботливе й толерантне ставлення до людей, дітей з особливими освітніми потребами, які мають право на повноцінне навчання і життя у колективі.
Інклюзивна освіта – це не просто проєкт, це перебудова свідомості кожного учасника освітнього процесу: вчителів, батьків, дітей.
Мета інклюзивного навчального закладу – дати усім дітям можливість повноцінного соціального життя, активного включення в життєдіяльність колективу однолітків, тим самим, забезпечуючи найбільш повну взаємодію і турботу один про одного як членів співтовариства.
Основним завданням освітнього процесу в Луцькому ліцеї №3 є створення особливої емоційно-когнітивної (пізнавальної) установки щодо особливої дитини, а саме в школі домінує турбота, емпатійність, чуйність і тактовна взаємодія – з одного боку, а з іншого – ставлення до неї як до рівноправного члена колективу.
З метою формування толерантного ставлення до дітей з ООП у ліцеї пройшов Тиждень інклюзивної освіти, у ході якого:
· Учні 1-их класів були залучені до тренінгового заняття «Я та інші»
· Було організовано виставку малюнків «Усі ми родом з дитинства: парасолька толерантності»
· Робота учнів 3-Г класу була спрямована на виконання проєкту «Наші добрі справи», формування в них поваги до інших, створення ситуації успіху та розкриття творчого потенціалу дітей. Учні в конвертики вкладали назви добрих справ і створювали у класі Галерею добрих справ.
· Мистецтву жити разом вчилися учні 4-В класу на тренінговому занятті та уроці Толерантності. Діти створювали букет єдності та дарували долоньки дружби своїм однокласникам, висловлювали своє бачення понять «милосердя», «добро», «терпимість», «підтримка».
· У 5-Г класі було проведено годину спілкування «Добро починається з тебе», метою якої стало формування ціннісного ставлення до себе і до людей, основ духовно-морального розвитку дитячої особистості та загальнолюдських цінностей, розвиток умінь і навичок, підтримки та збереження міжособистісної злагоди, моральних якостей, виховання позитивного світосприйняття та створення дружнього дитячого колективу.
· У 10-А класі було проведено урок-флешмоб «Бачити серцем», де учні змогли побачити життя людей з вадами зору, відчути себе на їх місці, здійснити подорож у світ незрячих людей.
· 18-19 листопада відбулись заходи «Урок доброти» та «Урок толерантності» у 4-А класі. Організувала та провела заходи класовод цього класу - Кононенко Олена Євгенівна. У заході брали участь психолог Лук’янчук Алла Анатоліївна та асистент вчителя Стельмащук Марія Юріівна. Мета заходу полягала у відпрацюванні з дітьми вміння бачити індивідуальність кожної дитини та вихованні почуття толерантності. Один із символів уроку була рука допомоги, яку кожен з нас може протягнути тому, хто її потребує.